تبلیغات
بسیج دانشجوئی دانشگاه طبرستان

بسیج دانشجوئی دانشگاه طبرستان
قالب وبلاگ

بهار نو؛ نماز نو

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار مسؤولان نظام در نخستین روزهای سال 1390، میهمانان خوش را به «تفکر درباره مقام انسان»؛ «محاسبه نفس»؛ «نقش اختیار در زندگی انسان» و «تأثیر هدایت الهی در رسیدن انسان به مقام کمال» توصیه فرمودند.


معظم له، تنظیم امور زندگی انسان را برپایه انتخاب آزادانه و اختیار بشر دانستند که گاهی این انتخاب و اختیار به آسانی و گاهی نیز به سختی صورت می گیرد؛ زیرا انسان در مسیر نیل به کمال خویش، از دو راهی های مختلفی عبور می کند و با تکرار این آیه مبارکه سوره «فاتحه الکتاب» که «اهدنا الصراط المستقیم» می خواهد در این مسیر و برگزیدن راه صحیح موفق بوده و از راهنمایی خداوند متعال بهره مند شود تا در میان آن دو راه که یکی به سوی بهشت و عاقبت به خیری و رضای خداست و دیگری به جهنم و شرّ عاقبت و رضایت نفس، طریق مورد پسند الهی را بداند.

بینات؛ حجت های الهی برای هدایت انسان

در این بین، انسان همیشه از هدایت های خداوند مهربان بهره مند است و حضرت حق، بیناتی را برای وی مهیا فرموده است. بینه یعنی آشکار و بینات به معنای حجت های آشکار الهی برای انسان است که خدا قرار داده است. پیامبران و رسولان خدا که از ابتدای خلقت زمین برای هدایت انسان از سوی خدا فرستاده شده اند؛ پیامبر بودن نخستین انسان خلق شده؛ حضرت آدم علی نبینا وآله و علیه السلام که نشان دهنده اهمیت هدایت اشرف مخلوقات به سوی کارهای نیک و خوب بودن وی برای کسب رضای خدا و بهشت برین است؛ ائمه اطهار علیهم السلام پس از خاتمه یافتن امر رسالت با بعثت مبارک نبی مکرم اسلام؛ اولیای الهی؛ نعمات ظاهری مادی و توفیقات باطنی؛ مرگ ظاهری طبیعت و در زمستان و احیا و زندگی مجدد آن در بهار و هزاران هزار بینه دیگر، بیناتی هستند که همواره انسان را به جاده معنویت و الوهیت رهنمون می شوند تا او راه را از چاه بشناسد. خداوند متعال، تمام نعمت های مادی و معنوی را به کار گرفته تا انسان، انسان شود؛ و وقتی پس از سپری کردن عمر، برای حساب و کتاب نزد «مالک یوم الدین » حاضر شد، بهانه ای در محضر دادگاه عدل الهی، نداشته باشد.

«نوروز» برای نوآوری و نوسازی در حرکت زندگی و مسیر عمر

نوروز، فصل رویش بهار و گذر از زمستان است. نوروز ایرانیان مسلمان نیز می تواند فصلی برای نوسازی روح باشد. از آن جا که نوروز، جدا کننده سال پیش و سال نوست، زمان مناسبی است برای تفکر درباره کارهایی که انسان در سالی که گذشت یا سال هایی که پشت سر گذاشته بیندیشد؛ نقاط ضعف و منفی را تصمیمی بگیرد در سال جدید از خود دور کند و نقاط قوت و مثبت را ضمن آن که مجدداً تکرار کند، بیشتر نیز بنماید. نوروز وقت خوبی برای برنامه ریزی است؛ انسان در ابتدای هر سال، می تواند به آینده نگاهی متفکرانه و همراه با طرح و نقشه کشی بنماید تا کمبودهای رفتاری، اخلاقی را رفع کند یا خدای ناکرده اگر گناهی را در سال گذشته و سال های پیش از آن، انجام می داده، برای رضای خدا و سپید شدن مجدد قلب و باطن خویش، آن را ترک نماید.

انسان در مسیر نیل به کمال خویش، از دو راهی های مختلفی عبور می کند و با تکرار این آیه مبارکه سوره «فاتحه الکتاب» که «اهدنا الصراط المستقیم» می خواهد در این مسیر و برگزیدن راه صحیح موفق بوده و از راهنمایی خداوند متعال بهره مند شود

سال که نو می شود، می توان برای بهبود و اصلاح همه امور زندگی برنامه ریخت به خویشتن قول داد، تا جایی که می شود تلاش کنیم برای دستیابی به زندگی بهتر و معنوی تر؛ همراه با سعی و کوشش افزون تر. نوروز، می تواند سرآغاز یک زندگی جدید برای همه باشد؛ آنان که خدای ناکرده در منجلاب معصیت افتاده اند، می توانند با توبه واقعی به درگاه الهی، سال جدید را نقطه شروع یک زندگی فارغ از گناه کنند و کسانی که از خدا دور نیستند، تلاش بیشتر و افزون تری برای نزدیک تر شدن به اله بی نیاز خود نمایند.

نخستین مرحله نوسازی؛ اصلاح رابطه خویش با خدا

خداوند متعال هیچ نیازی به عبادت بنده ندارد و اگر همه عالم نیز او را نپرستند، برای حضرت حق مهم نیست؛ «گر جمله کائنات کافر گردند بر جامه کبریایش، ننشیند گرد»

این بنده است که برای رسیدن به همه چیز؛ به ویژه آرامش و اطمینان قلب، به خدا و عبادت او محتاج است. نخستین مرحله نوسازی انسان، به عقیده ولی امر مسلمین جهان، اصلاح رابطه اش با خداست. اگر انسان رابطه خویش را با حضرت معبود، اگر ان شاءالله خوب و نزدیک است، عالی و نزدیکتر کند یا اگر خدای ناخواسته، چندان خوب نیست و رابطه چندانی وجود ندارد، با توبه درگاه حضرتش اصلاح کرده و بگوید: «خدایا! من آمدم»، خدا نیز درهای لطف و مغفرت خویش را که منجر به انزال برکات و روزهای معنوی و مادی بسیار خواهد شد، به روی بنده باز آمده اش، باز می نماید.

البته انسان در عین آن که به حکم عقل و شرع؛ حد توانایی و امکاناتش، موظف به تحصیل شناخت و معرفت خداست و مکلف است صفات حضرت باریتعالی را بشناسد و بندگی حضرت را بنماید؛ مع الوصف باید اعتراف به این حقیقت داشته باشد که شناخت کُنه ذات و صفات حضرت حق؛ آن چنان که خداوند متعال هست، از عهده اش بیرون است؛ اما در عین حال موظف است در حد عقل خویش – و نه بیش تر- خدا را بشناسد و رابطه اش با خالقش را در حد توان صمیمی نماید. انسان وقتی رابطه اش با خدا خوب است، از هر مقام کریم و رحیمی هم ناامید گردد، دل به مقام اکرم الاکرمین و ارحم الراحمین می بندد؛ در آن موقع است چون خدای باری تعالی را شناخت و هرگز حاضر نیست دست از دامان لطفش برگیرد، ناامیدی از حضرت احدیت را درد بی درمان می یابد و یاس از رحمتش را مایه بدبختی جاودان؛ از این رو سعی می کند دیگر هرگز رابطه معنوی صمیمی اش با خالق هستی را قطع نکند.

نماز؛ صحبت با خالق

الف) یاد خدا و طمأنینه قلب

وقتی خدای متعال در قرآن مجید، سخن از نماز می گوید، می فرماید: نماز بخوانید تا یاد مرا زنده کنید و من در یاد شما بوسیله نماز، ظاهر شدم. از طرفی نیز، یاد خدا دل را مطمئن و آرام می کند؛ پس دل نمازگزار، همواره بی دغدغه و آرام است، نمازگزار واقعی، هرگز از غیر خدا نمی ترسد و به احتمال غیر خدا او را شاد و از خود بی خود می کند و نه ادبارش، او را ناراحت. خداوند متعال در سوره معارج می فرماید: «طبع بشر در برابر شداید و سختی ها و ناگواری ها، بی تابی می کند؛ و اگر خیری هم به بشر برسد، تلاش می کند فقط خودش از آن بهره ببرد و با انحصار طلبی سعی می کند به دیگران ندهند؛ جز نمازگزاران».

ب) محافظت بنده نمازگزار بر اوقات صلوة؛ فضیلت غیرقابل شمارش نماز اول وقت خدای توانا در آیه 34 در سوره مبارکه معارج می فرماید: «مؤمنان کسانی هستند که بر نماز خویش، مواظبت دارند [و] همه اوقات نماز را حفظ می کنند». حضرت امام جعفر صادق علیه السلام پیشوای ششم شیعیان می فرمایند: هنگامی که انسان، نماز را در اول وقت خواند، نوری سپید و پاکیزه به آسمان می رود و می گوید: «خدا ترا حفظ کند که مرا حفظ کردی»؛ و برعکس، اگر نسبت به وقت نماز مراقبت نکند، سیاهی و تاریکی بالا رفته و می گوید: «مرا ضایع کردی؛ خدا ضایعت کند». از این روایت نورانی که در کتاب «من لا یحضره الفقیه» مرحوم ابن بابویه (شیخ صدوق) رحمة الله علیه آمده، معلوم می شود، نماز اول وقت که به صورت نورانی و درخشنده بالا می رود، حقیقی زنده است؛ روح دارد؛ دعا می کند و دعای نماز هم مستجاب است. اگر خدای ناکرده کسی هم نماز نخواند یا آن را در وقت نخواند، به صورت چهره ای تاریک می آید و نفرین می کند.

سال که نو می شود، می توان برای بهبود و اصلاح همه امور زندگی برنامه ریخت به خویشتن قول داد، تا جایی که می شود تلاش کنیم برای دستیابی به زندگی بهتر و معنوی تر؛

در آیه 35 سوره مبارکه معارج هم، خدای کریم درباره نمازگزاران اول وقت می فرماید: «اینان در بهشت، از کرامت الهی بهره مندند». یعنی نه تنها از بهشت و نعمات آن؛ نهر، استبرق، جنات، حوریان و غلامان و هر آنچه می خواهند، برخوردارند، بلکه سخن از تکریم الهی از سوی خدا، برای شان آمده است یعنی اینان علاوه بر بهشت، از بزرگداشت از طرف خداوند متعال نیز که شاید هیچ نعمتی از آن بالاتر نباشد، بهره مند می شوند.

پ) دوستی با باطن نماز

حضرت سیدالشهدا علیه السلام، هنگامی که سپاه عمربن سعد لعنة الله علیه قصد حمله به حضرت امام حسین(ع) و یاران و با وفایشان را داشت، به حضرت اباالفضل العباس علیه السلام فرمودند: «برو و از این قوم امشب را مهلت بگیر تا به نماز بپردازم؛ خدای سبحان می داند من نماز برای خدا را دوست دارم؛ نماز محبوب من است؛ نه این که نماز خوان هستم [این اعمال ظاهری نماز را که همه رعایت می کنند؛ آداب نماز راهم اکثراً انجام می دهند]؛ «باطن» نماز است که محبوب من است». بین نمازی که همه می خوانند و نمازی که سیدالشهدا علیه السلام می خوانند، این تفاوت هست که ایشان می فرمایند: «من نماز را دوست دارم و «عزیز» من است». وقتی هم بنده مؤمن، کاسه عمرش سرریز می شود و به دیار باقی می شتابد، هنگامی که او را وارد قبر می کنند، شش صورت نورانی، او را از شش، از آسیب ها محافظت می کنند که «باطن نماز» در سمت راست بدن مؤمن قرار می گیرد و می توان آن را در برزخ مشاهده کرد با و سخن گفت از او شفاعت طلبید.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین جهان و نایب امام زمان(عج) به همه توصیه می فرمایند، حال که سال نو و بهار جدید آمده، وقت خوبی است تا «نماز»مان را هم نماز نویی کنیم؛ طوری آن را از این پس بخوانیم که گویی خدا را می بینیم و با او حرف می زنیم؛ ادب نماز را حفظ کنیم؛ آن را به جماعت برگزار کنیم؛ قدر ان را بدانیم؛ و از نماز اول وقت محافظت کنیم. نماز، هم چنین موجب از بین رفتن گناهان می شود؛ به ویژه اگر اول وقت گزارده شود؛ «ان الحسنات یذهبن السیئات».

محمد مهدی تقوی

بخش سیاست تبیان

 

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نظر سنجی
عملکرد بسیج دانشجویی طبرستان در سال 90 را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
?